A vámpírokat már az ókori görögök is ismerték, ők emberszerű démonokban hittek, akik a vérünket szívják és betegségeket terjesztenek. Empusának hívták azt a vérivó nőstény dögöt, ami az ókori görög színművekben kísértett. A lamia vagy brukolakhosz,
így hívták az ókori görögök az általunk ma ismert vámpírt. A mítosz
szerint a vámpír mindig udvariasan kopogtat a ház ajtaján, ezért a
görögöknél elterjedt szokás volt, hogy az udvarias, egyszeri
kopogtatásra nem nyitnak ajtót. A régi Asszíriában az ekimmu volt ismert. Ez életében ember volt, de ha valaki a halála után felelőtlenül nem temette el rendesen, akkor ekimmu lett belőle. Ennek következményeként aztán eléggé szomjas és éhes lett, és a továbbiakban vérszívóként "élt".
A
vámpír alakja erősen összekötődik a vér motívumával, tekintve, hogy a
vámpír (már) halott és fél-létének fenntartásához vérre, ergo életre van
szüksége az életben maradáshoz. A kereszténységördöggel és a gonosszal és a népi motívumokba bekerült elűzésének keresztényi jellege is.
Káin, az első vámpír
A legendák szerint Káinból, az első gyilkosból lett a legelső vámpír. A Biblia szerint Éva két gyermeket szült Ádámnak:
Káint és Ábelt. Mikor Káin és Ábel áldozatot mutatott be Istennek az Úr
Ábel áldozatát örömmel fogadta, Káinét viszont nem. Káin ezért megölte
testvérét, s e bűnért Isten száműzte őt. Három angyal kereste fel Káint
száműzetésében, s elmondták neki, hogy csupán kérnie kell Istent, hogy
bocsásson meg neki és száműzetése véget ér. Ő ezt háromszor utasította
vissza, s ezért Isten megátkozta, így ő lett az első vámpír, minden
vámpírok atyja.
Néhányan
úgy tartják, hogy Káin testvérét, Ábelt áldozatként bemutatta Istennek,
s az Úr örömmel fogadta azt, s megáldotta érte Káint. E szerint Káin
átka valójában áldás.
Káin
személye mindig is nagy vitákat keltett a vámpírok társadalmában. Nem
létezik olyan Vértestvér, aki biztosan állítaná, hogy találkozott
Káinnal. Talán a Második Generáció tagjai tudták az igazságot, de ők már
nem beszélhetnek.
Az első Város (Énok)
A Második Város
Káin
elhagyta az Első Várost, mivel úgy gondolta, a Vízözön büntetés volt
számára, azért, mert átkát megosztotta másokkal. Távollétében
gyermekeinek nem kellett követniük szabályait. A Harmadik Generáció, az
Antediluvianok felemelkedtek és elpusztították nemzőiket, a Második
Generációt. Új várost építettek, a Második Várost, melyben Káin
gyermekei uralkodtak, mint ahogy Káin uralkodott az Elsőben. Azonban ez a
város sem tartott örökké. Az Antediluvianok vetélkedni kezdtek
egymással, s halandókat emeltek maguk közé, hogy egymás ellen használják
őket. Hamarosan minden megsemmisült, amit fölépítettek, s kezdetét
vette a Dzsihád.
A Klánok
Az
Antediluvianok szétszóródtak a világban és megalapították saját
klánjaikat, halandókat emeltek maguk közé, hogy szolgálják őket és
harcoljanak értük a mindent felemésztő harcban, a Dzsihádban. Az idő
múlásával erejük egyre növekedett, s vele együtt Torporban töltött álmuk
is egyre tovább húzódott. Hamarosan évtizedeket, majd évszázadokat
töltöttek Torporban, s klánjaikat magukra hagyták. Az Antediluvianoknak
kialakult az a képességük, hogy a Torporból irányítsák követőiket. A mai
modern időkben az Antediluvianok létezése, Káin története, az Első és a
Második város, a klánok alapítása mind csak legenda. A fiatalok nagy
része úgy gondolja, hogy ezek csak jól hangzó kitalációk.
Kamarilla - Sabbat ellentét: A Tövis Egyezmény
Valamikor
a 13-14. században a Lasombra klán, valamint az Anarchok és Asszamiták
egy csoportja együttes erővel megtámadta a Castle d'Ombro-t (az Árnyékok
Kastélyát) és megölte a Lasombra klán alapítóját. Amint a kastély
elesett egy fiatal Lasombra, akit Gratianonak hívtak, s aki magának
Lasombrának volt saját gyermeke diableriet követett el atyján. Az erről
az eseményről szóló történetek homályosak és változók. A Lasombrák
sikerét látva testvéreik, a Tzimiscek követték a példát és Öregjeik
ellen fordultak. A Tzimisce Anarchok találtak egy módot az őket
Öregjeikhez kötő Vérbilincs megtörésére és háborút indítottak Öregjeik
ellen. Rengeteget levadásztak és megöltek a Vének közül, az Anarchok
Öregjeik fölé kerekedtek. Mikor megtalálták klánjuk alapítójának
menedékét mindennek vége lett. Az Tzimisce Anarchok támadásra
gyülekeztek és egy kemény csata segítségével elfogták magát Tzimiscet és
diableriet követtek el rajta.
A
Tzimiscek és Lasombrák sikerét követően az Anarchok Európa szerte
fellázadtak. Az Anarch Lázadásban, ahogy később hívták, Rengeteg Öreget
elfogtak és megöltek, ám ők nem adták könnyen életüket és sokszor számos
Anarchot is magukkal rántottak a Végső Halálba. Ennek következtében a
vámpír népesség száma nagy mértékben lecsökkent. Az Anarch Lázadás
közepén a Vértestvérek rádöbbentek, hogy túl messzire mentek. A Csorda,
az emberek látva a harcot és rombolást, felfedezte a vámpírok létezését.
Az emberiség kétségbeesésében Rómához fordult és könyörgött a pápának,
hogy fordítsa az Inkvizíciót a szörnyetegek ellen és pusztítsa el
mindet.
A Tövis Egyezmény:
Ennek még súlyosabb következményei lettek a Káinita népességre nézve,
mint az Anarchok és Öregek közötti háború. A vámpíroknak már nem csak
egymástól kellett félniük, de az Inkvizíció tüzétől is. Végül egy
hatalmas vámpírokból álló csoport, a félelmetes Hardestadttal, a
Ventrue klán tagjával egyetemben megtalálta az utat az Anarch Lázadás
befejezésére. Ez egy írott javaslat, a Tövis Egyezmény volt, melyben
megígérték, hogy helyreállítják a rendet a Káiniták társadalmában.
Persze
ez az egyezmény csak keveset segített a lázadás elsődleges kiváltó
okain. Egyszerűen visszatért a régi időkhöz, azonban ez alkalommal a
Kamarilla nevű szervezet vezetésével. Az Anarchoknak és az Asszamitáknak
azonban nem volt választásuk. Csapdába estek. Egyik oldalról az
Inkvizíció fenyegette őket, a másikról pedig a hatalmas és ravasz
Öregek. Az Anarchok elfogadták a Tövis Egyezményt és fejet hajtottak.
Megszületett a Kamarilla.
Azonban
nem minden Anarch adta fel ilyen könnyen a harcot. A következő fél
évszázadban falkák kóboroltak Európa szerte, pusztították a halandókat
és lecsaptak az újonnan alakult Kamarillára. Ez alatt az ötven év alatt a
lázadók szektába rendeződtek, melynek céljává az őket irányítani akaró
Öregek és Antediluvianok elleni harc vált. A 16. század közepére a
Sabbat teljesen önállóvá vált és elhatározta, hogy legyőzi a Kamarillát.
Generációk:
2. Generáció
Nód Könyve szerint hárman voltak. Káin szomorúságában teremtette
őket, hogy vele éljenek Énok városában. A Nód Könyvében írtak szerint
gyermekeik, az Antediluvianok meggyilkolták őket az Özönvíz idején vagy
az azt követő Első Háborúban.
3. Generáció - Antediluvianok
A Harmadik Generációnak hét tagja létezett, de csak kettejük neve
ismert: Lucian és Mehet. A Harmadik Generáció tagjai alapították a 13
klánt. Mind elrejtőztek, s a Dzsihádon munkálkodnak, a háborún, mely
egyidős az írott történelemmel. Ma a nyílt harc helyett fortélyokhoz és
cselekhez folyamodnak. Nagyrészt csak figyelik egymást és keresztezik a
másik terveit, várva a megfelelő időpontra. A náluk kisebbeket
felhasználják céljaik elérésére. Sokan úgy tartják, hogy ők voltak az
utolsók, akiknek valódi hatalmuk volt élet és halál felett.
4. és 5. Generáció - Matuzsálemek
Több ezer évesek és majdnem olyan erősek, mint az Antediluvianok.
Ők a Dzsihád katonái. Az Antediluvianok ténykedésének következtében
számuk jelentősen lecsökkent. Csak kevesen maradtak aktívak, legtöbbjük
Inconnuvá vált félelmében a Dzsihádtól és attól, hogy a fiatalabb
generációk tagjai vérükre szomjaznak, s mindent megtesznek annak
megszerzéséért. Az elbeszélések szerint a Kamarilla Belső Köre
Matuzsálemekből áll. A szóbeszéd szerint a Kamarilla egyik célja az,
hogy csökkentse az Antediluvianok befolyását a náluk fiatalabb
generációk fölött.
6. 7. 8. Generáció - Öregek / Vének
A fiatalabb generációk tagjai Öregeknek vagy Véneknek nevezik őket.
Azok, akik nyíltan folytatják a Dzsihádot, általában ezeknek a
generációknak a tagjai. Ők a Kamarilla vezetői, a hercegek és primogének
nagy része közéjük tartozik. Legtöbbjük vezető szerepet tölt be. Az
európai városok hercegei általában Hatodik Generációsak, míg az amerikai
városok hercegei Hetedik és Nyolcadik generációsak. A Nyolcadik
Generáció tagjai az utolsók, akiket Öregeknek vagy Véneknek hívnak,
valószínűleg azért, mert nagyrészük a modern kor előtt született, s ez
érezhető modorukon és viselkedésükön is.
9. és 10. Generáció - Ancillák
Ancillának szokás őket nevezni, bár ez a megnevezés inkább korukra
utal. A modern időkben születtek, erősebbek a legfiatalabb generáció
tagjainál, de nem eléggé, hogy a náluk idősebbekkel dacolhassanak. Sokuk
hatalomra éhezik, de csak kevesen képesek szert tenni rá.
11. 12. 13. Generáció - Neonátok
A legfiatalabb vértestvérek, Neonátnak nevezik őket. Legtöbbjük csak
néhány évtizedet élt és kevesen idősebbek egy évszázadnál. Ők adják a
vámpírok társadalmának nagyobb részét. Még elég nagy erő birtokosai, de
nem versenyezhetnek az Öregekkel.
14. 15. Generáció - Hígvérűek
A mai modern estéken egyre többen jelennek meg. Vérük már annyira
híg, hogy néhányuk képes a napfényen is élni és a halandók eledelét
fogyasztani. Néhányuk, a kevésbé szerencsések öregszenek is, ha nem is
olyan gyorsan, mint egy halandó.
Vámpírok léteznek, de ezek nem emberi formában vannak, mint ahogy a legenda tartja. A Föld létrehozott olyan
élőlényeket, amelyek harapnak és vért szívnak - a vérszívó denevérek,
amelyek bizonyos trópusi országokat gyötörnek, és a legelő
szarvasmarhákat vérveszteséggel gyengítik meg. A vérszívó denevérek
lennének a vámpír legendák alapja? Így is lehet mondani, mivel a legenda
egy hasonló élőlényre alapozódik, amelyik egy másik világban fejlődött
ki. Mint ahogy sárkányokat is hoztak a Földre idegenek az
önmagukat-szolgálni orientációból, hogy megfélemlítsék az embereket,
akiket később a soraik közé reméltek verbuválni, éppen így lettek
nagyméretű vérszívó denevérek a Földre hozva.
Akkor miért lett a denevér legendájából ember? A látogatások éjszaka történtek, mivel ezek a denevérek a földiekhez
hasonló módon fejlődtek ki, vinnyogó hangokat használva egyfajta
radarként, és a sötétség biztonságát használva a ragadozó madarak
elkerülésére, melyek a rágcsálókat egy teljes értékű étrendnek tekintik.
Az importált denevérek nagyok voltak, ám vékonyak. Repülés közben úgy
néztek ki, mint a földi denevérek, de miután leszálltak, a felhajtható
szárnyaik úgy néztek ki, mint kinyújtott karok - a vámpír a fekete
galléros köpenyében. Vörös szemek? Igen, csakugyan, bármely közeli
fényre a szemek, amelyekből hiányoztak az éles napfényben szükséges védő
pigmentek, csak a vér színét mutatták éppen a szem felülete alatt. És
ahogy néhány szőrös majomnak a Földön szőrtelen, sápadt pofája van, pont
úgy volt ezeknek a vámpír denevéreknek szőrtelen pofájuk. Azért
őket választották az önmagukat-szolgáló idegenek, mert hasonlítottak az
emberekre, az alkonyatban. A halálra rémített áldozatok, megdermedve a
félelemtől, megszülték a természetfölötti erők vámpír-mítoszát.
Megtalálták
őket és megölték őket karókkal? Megölték őket bármivel, ami kéznél
volt, amikor felfedezték őket a sötét odúikban, és ami a legtöbbször
kéznél volt, azok fakarók voltak. A kerítésoszlopokat kicövekelő
parasztok a hegyes végeket használták fel arra, hogy a vadállatok
támadásait elhárítsák, és a legtöbb esetben ez volt az egyedüli
rendelkezésre álló fegyver, amikor vámpírok támadása ellen védekeztek.
Vámpír szó mai jelentései:
- Egy Dél-Amerikában élő denevérfaj (Vampirus spectrum); vámpír-denevér.
- Alvók/élők vérét ivó és fojtogató (és/vagy) sírjából kijáró szellem/lény.
- Gonosz, romlott, a férfiakat könyörtelenül kihasználó nőszemély.
-
Vérszopó személy, mint jelzői alak, azaz másokon élősködő ember. Pl.: ?Ne szívd a vérem, mint egy vámpír?.
A szó összetett alakjai a vámpírfog, vámpírajak, vámpírtermészet. Mind a vámpírok képességeivel, kinézetével, természetével vannak összefüggésben. A szó szinonimái a vérszopó, vérszívó, éji lidérc. A lidérc főleg a magyar vonatkozásokban lesz érdekes.
Vámpírok vérszívása
A
vámpírok a nyakon keresztül szívják az emberi vért, azaz a legfőbb
táplálékukat, amely szükséges az életben maradásukhoz. Ha bizonyos időn
belül nem jutnak elegendő vérhez,legyengülnek és meghalnak. Ha egy
vámpír vért szívott, két árulkodó kis sebhely marad a karon, a lábon
illetve a nyakon. Ezt az éjszaka leple alatt teszik meg, és a
hiedelmekkel ellentétben akárhová bejutnak. (Ha jártak ott, ha nem.) A
kilétüket homály fedi, elképzelés azonban akad. Áldozatukat egy-egy
vérszívás alkalmával nem ölik meg, de előfordul, hogy véletlen
megkarmolják, illetve elvisznek egy hajszálat, vagy egyéb személyes
dolgot. Lehet akár egy tárgy is. Ez annak a jele, hogy később még
biztosan visszajönnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése