A mesebeli
egyszarvú (latin nevén unikornis, görög nevén monkérosz) a fantasztikus
állatok közül talán az egyik legsokszínűbb, tekintve, hogy eredetét
illetően megannyi feltételezés létezik, ráadásul az egyes kultúrák és
hiedelmek még külsejével és képességeivel kapcsolatban is jelentős
eltérést mutatnak. Az ókori görögöknél i.e. 415-ben jelent meg, a
történetíró és orvos Ktésziasz írt
a különös állatról, mikor a perzsa királyok szolgálatába állt.
Beszámolójában így ír róla: nagyobb, mint a ló, vadon él, teste fehér,
feje bíborvörös, szeme kék, a homlokán pedig egy negyvenöt cm hosszú
szarv található, mely a tövénél fehér, a közepén fekete, a csúcsánál
karmazsinvörös. Ktésziasz az állat származási helyeként Indiát nevezi
meg, viszont láthatjuk majd, hogy nemcsak itt, hanem a világ számos más
területén is jegyeztek le hasonló lényeket, így az egyszarvú nem
nevezhető egyértelműen indiainak. 
Az I. században Plinius, a római író A természet históriája
(Naturalis historia) című munkájában említi az egyszarvút, a homlokán
rendkívül hosszú szarvat viselő élőlényt. A római hiedelem szerint az
egyszarvú leginkább az orrszarvúra hasonlít, de ennél részletesebb,
Ktésziasz jellemzéséhez hasonló leírást nálunk nem találni. 
A
hazájának elsősorban Indiát tartják, de Afrikát és Kínát is sokszor
említik az egyszarvú eredeti származási helyeként. Ennek megfelelően
mindenhol megtalálható az állat egyedi külső jellemzése, és szimbolikus
értelmezése, mert az egyszarvú nem csupán egy képzeletbeli mesés lény,
hanem jelkép is. Az univerzális nézet szerint az egyszarvú ló alakú
állat, de teste nem teljes mértékben egyezik a ló testével. A feje vörös
lófej, a törzse is ló, de ez már fehér, a lába őzláb, a farka
oroszlánfarok, a szarva pedig egyenes és hegyes. Több olyan leírás
létezik azonban, mely szerint a szarv nem egyenes, hanem csavart,
spirális, ennek pedig fontos jelentése van, főként az ezoterikus
értelmezés szerint. Mielőtt erre rátérnénk, nézzük az egyes származási
helyek szerinti meghatározásokat. 
Indiában
úgy tartják, hogy az egyszarvú teste lóé, a lába elefánté, a farka
vaddisznóé, a feje szarvasé. A szarvasfejen helyezkedik el a három méter
hosszú szarv. Ehhez képest a kínai legenda – nem meglepő módon –
sárkányhoz hasonlítja az egyszarvút (ki-lin),
de a fej ebben az esetben is szarvasfej, szarv helyett viszont agancsa
van. A rómaiak orrszarvúhoz hasonlítják. Egyes koroknak is más-más a
meglátása az egyszarvúval kapcsolatban, itt azonban nem külsőségekről
van szó, hanem arról, hogy mit is jelentett az egyszarvú, mivel hozták
összefüggésbe. A kínaik számára nagyon fontos volt a ki-lin megjelenése,
ugyanis üzenetet hozott, pontosabban előre jelezte, ha egy jövendő nagy
bölcs születése közelgett, felbukkanása ezt jelentette. 
A
négylábú állatok fejedelmének tartott egyszarvút a középkorban az erő, a
hatalom, a tisztaság, a fény és a pompa jelképének, és emellett az
isteni Ige megtestesülésének tartották. Az egyszarvúnak tehát vallási
jelentőséget is tulajdonítottak. Az Ószövetségben csodás erővel
rendelkező vadállatként szerepel, ugyanakkor a tisztaság, a szüzesség
szimbóluma is egyben. Elfogni csakis úgy lehet, ha az útjába ültetnek
egy szűz lányt, akinek az ölébe hajthatja a fejét. A szelíd és kedves
egyszarvú csodatételei közé sorolják a gyógyítást. Ázsiában a szarvának
gyógyító erőt tulajdonítanak, állítólag a szarvának a pora minden méreg
hatását képes közömbösíteni. A hiedelem szerint, aki iszik a szarvából,
védetté válik a betegségekkel szemben. Az indiai uralkodók ezért
unikornis szarvból (legalábbis ezt hitték, valójában azonban rinocérosz
szarva volt) készült kupákból ittak, hogy egészségüket minél hosszabb
ideig megőrizhessék. Szarva olyan hatalommal bír, mely lehetővé teszi
még azt is, hogy általa megtisztítsa a vizet minden szennyezősétől és
méreganyagtól, hogy a többi állat ihasson belőle. Az egyszarvú
szelídsége és ártalmatlansága azonban nem minden jellemzésben szerepel.
Előfordul ugyanis, hogy a szarvát nem mint csodatévő eszközt, hanem mint
fegyvert írnak le, amellyel például az igazságot szolgáltat, méghozzá
úgy, hogy a bűnösöket veri meg vele. A néphit úgy tartja, hogy csak a
fiatal unikornisok szelídek és kedvesek, viszont ahogy idősebbek
lesznek, úgy válnak veszélyesebbé is, és nem lehet már őket féken
tartani öregebb korukban. Megállíthatatlanul pusztítanak el mindent, ami
csak az útjukba kerül. 
Az
ezotériában is komoly szerepe van az egyszarvúnak, a mindenséggel
fonódik össze a léte. A szarva nem egyenes és hegyes, hanem spirális,
mely a mindenség középpontja felé mutat. Csak az láthatja az állatot,
aki mélyen elmerül a csendben, meditatív állapotban saját magával és a
mindenséggel kerül összhangba.
A
sokféle külső jellemzés és szimbolikus értelmezés közül a leggyakoribb
mégiscsak a szexuális interpretáció.Láthattuk, hogy a kereszténység számára az egyszarvú a tisztaság és a szüzesség jelképe, ugyanakkor Jean Chevalier és Alain Gheerbrant szimbólumokat tárgyaló munkájában (Dictionnaire des Symbols) részletesebben ír erről a funkcióról: „Az egy szarv jelképezheti az érés egy szakaszát, a lelki fejlődés során a biológiai, nemi lényből való átmenetet, a szexuális megtisztulás, majd a szexualitás szublimálása során a nemiséget meghaladó Egység elérését.” A szarv szerintük fallikus jelkép, ami a spirituális megtermékenyítés szimbóluma, de egyúttal a fizikai szüzességé is. Chevalier és Gheerbrant arra az összegző megállapításra jutott, hogy az egyszarvú minden esetben a fizikai lét csodálatos felemelkedését idézi, a természetfeletti erő eszményét testesíti meg, amely mindenből sugárzik, ami tiszta.

Szimbolikus
jelentésein túl a csillagászatban is találkozhatunk az egyszarvúval,
erről a fantasztikus lényről kapta nevét a Tejúton található csillagkép,
a Monoceros, még a tizenötödik században.

vérfarkas,pegazus
VálaszTörlésszia köszi a tippet, de vérfarkasokról már egyszer írtam. A pegazusokról hamarosan olvashatsz :D
Törlés